Obsah
Společnost Škoda auto se účastní světové výstavy historických vozidel Rétromobile v Paříži. 45. ročník výstavy se koná od 5. do 9. února 2020 na výstavišti Porte de Versailles. Na ploše 72 000 m² bude 620 vystavovatelů, z toho 120 značkových klubů a prezentováno bude více než 1 000 vozidel.
Automobilka Škoda si připomíná 125 let historie. Na pařížské výstavě Rétromobile doplní historická vozidla koncept VISION E. Expozice automobilky Škoda vznikla ve spolupráci mladoboleslavského Škoda Muzea a francouzského dovozce vozů Škoda France. Výstava připomene cestu, kterou tato česká značka urazila od jízdního kola Slavia z konce 19. století až k dnešním elektrovozům.
Škoda auto
Příběh značky začíná v roce 1895 u oprav bicyklů a výroby vlastních modelů označením Slavia ve s vlasteneckém duchu. Na výstavě je vystavena precizně vytvořená replika ikonického modelu Slavia z roku 1896. Ta loni zazářila na akci L´Etape du Tour jízdou po jedné z etap legendárního cyklistického závodu Tour de France. Škoda auto je hlavním partnerem závodu. Bicykl váží 18 kg, je 2x těžší než současná závodní kola, má jen jeden převod, nemá volnoběh ani brzdy.
Škoda v motoristickém sportu
Úspěchy v motoristickém sportu odstartoval roku 1901 závod Paříž – Berlín. V roce 1908 vznikla série 12. kusů sportovního vozu Laurin & Klement BSC. Jediný dochovaný exemplář je vystaven na výstavě. Po renovaci byl vůz zařazen do zlatého fondu sbírek Škoda Muzea. Vůz kategorie voiturette je poháněn řadovým dvouválcem chlazeným kapalinou v původní konstrukci L&K s výkonem 12 k, tedy 8,8 kW z objemu 1 399 cm³. Dvousedadlový vůz typu BSC dosáhne rychlosti 75 km/h.
Historie plná úspěchů
V červnu roku 1950 startovala ve 2. poválečném ročníku legendárního závodu 24 hodin Le Mans Škoda Sport, vyrobená roku 1949 pouze ve dvou exemplářích a navazovala na úspěšný model Š 1101 Tudor. Po slibných 13. hodinách jízdy ale vyřadila posádku Václav Bobek a Jaroslav Netušil ze závodu porucha malé součástky v motoru. Vystavený je tu exemplář ze soukromé sbírky. Letos se má vůz objevit na závodech historických vozů Le Mans Classic 2020.
Top automobily
Sériovou produkci automobilky reprezentuje úspěšný model Octavia vyráběný od roku 1959. O rok mladší je vystavený exponát Škoda Muzea v dvoudveřovém provedení, s motorem 1089 cm³/40 k a 29 kW. Následoval model Octavia Combi a vozy Felicia exportované do desítek zemí světa. Hattrick ve třídě do 1 300 cm³ na Rallye Monte Carlo v letech 1961, 1962 a 1963 dokládá sportovní úspěchy.
Pohled do budoucnosti
Koncept VISION E z roku 2017 je předchůdce sériového elektromobilu Škoda na platformě MEB, který se bude vyrábět od roku 2020 v Mladé Boleslavi. Koncept měří 4 668 mm, má prostorný interiér, 4 samostatně otočná sedadla a přístupné, protiběžně se otevírající dveře. Elektromotory mají celkový výkon 225 kW s pohonem na všechny čtyři, zajistí maximální rychlost 180 km a dojezd až 500 km.