Jak funguje airbag a co o něm víme?

Jak fungují airbagy

Pasivní bezpečnostní prvek. To je airbag. Při koupi nového vozu už není otázkou, jestli je automobil vybaven airbagem, ale kolik jich má. Airbag chrání pasažéry při nárazu před zraněními způsobenými částmi vozu. Aby bylo ochrany docíleno, je nutné, aby cestující použili bezpečnostní pásy.Pasivní bezpečnostní prvek. To je airbag. Při koupi nového vozu už není otázkou, jestli je automobil vybaven airbagem, ale kolik jich má. Airbag chrání pasažéry při nárazu před zraněními způsobenými částmi vozu. Aby bylo ochrany docíleno, je nutné, aby cestující použili bezpečnostní pásy.

Je airbag vskutku vzduchovým pytlem?

Airbag je jedno ze slov, které do českého jazyka nepřekládáme. Pokud bychom chtěli použít českou verzi, mluvili bychom o vzduchovém pytli nebo vzduchovém vaku. Jedna z firem, která se věnovala vývoji, jej označovala za vzduchový polštář. Jak to ale ve skutečnosti se známým bezpečnostním prvkem je? Jedná se opravdu o vak naplněný vzduchem?

Airbag

Kde se vzal airbag

Airbag je už teoreticky v důchodovém věku. V roce 2019 se dožívá úctyhodných 67 let. Prvně se airbagem zabýval John W. Hetrick, americký inženýr.

Nicméně důležitým byl také rok 1967, kdy Chrysler zakoupil od vynálezce Allena Breeda senzor pro detekci nárazu, bez kterého by airbag nebyl kompletní.

V automobilu se airbag objevil až v roce 1971, kdy našel prvně místo ve volantu u Fordu. O dva roky později už jej sériově instalovali některé Chevrolety.

Zajímavostí je, že už v roce 1978 se vtipně airbagy objevily ve filmu Kulový blesk.

Airbag po nárazu

Jak airbag funguje

Nárazový senzor spolupracující s řídící jednotkou, samotný vak a plynový generátor. To je kombinace, která poslouží jako pasivní bezpečnostní prvek.

Airbag vystřelí neuvěřitelnou rychlostí. Mluvíme o milisekundách, kdy je airbag naplněn.

Ne každý inženýr má rád slovo vystřelí nebo exploduje. Odborně se to může nazývat jako velmi rychlá a dobře kontrolovaná chemická reakce.

Výsledkem chemické reakce není naplnění onoho polštáře vzduchem, jak název prvku napovídá. Po nárazu je vygenerován plyn, který je plnivem vaku. Hlavní složkou je dusík.  

Řídící jednotka aktivuje pouze relevantní airbagy podle údajů z nárazových senzorů. Není cílem, aby při čelním střetu reagovaly všechny airbagy vozidla včetně bočních. 

(Zdroj Youtube: ŠKODA Česká republika)

5/5 - (2 votes)

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..